The role of creative processes in Wilfred Bion

Authors

  • Sonia Neves Langlands Sociedade Brasileira de Psicanálise do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.60106/rsbppa.v6i2.162

Keywords:

Organization, Transformation, Creative imagination

Abstract

This paper intends to present Bion, in Psychoanalysis, as a thinker of Complexity. The point I wish to emphasize here is creativity, which is what Bion and complex thinking have in common, since it is precisely in creative processes that transformation can take place. Therefore, the insertion of Bion’s thinking in the way of thinking of Complexity leads to important questions which consequences are of the utmost relevance to psychoanalytic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Neves Langlands, Sociedade Brasileira de Psicanálise do Rio de Janeiro

Psicóloga; Membro Associado da Sociedade Brasileira de Psicanálise do Rio de Janeiro.

References

BESOARI, M.; FERRO, A. (1992). Il sogno all’interno di una teoria del campo: aggregati funzionali e narrazioni. In: GABURRI, E. Emozione e interpretazione: Psicoanalisi Del campo emotivo. Torino: Bollati Boringhieri, 1997.

BION, W.R. (1960). Second thoughts: selected papers on Psychoanalysis. London: Karnac Books, 1984.

______. (1962). Learning from experience. London: Karnac Books, 1984.

______. (1963). Elements of Psychoanalysis. London: Karnac Books, 1984.

______. (1965). Transformations. London: Karnac Books, 1984.

______. (1970). Attention and interpretation. London: Karnac Books, 1984.

______. (1975). Caesura. In: ______. Two papers: grid and caesura. London: Karnac Books, 1989.

______. (1976). Evidence. In: ______. Clinical seminars and four papers. [S.l.]: Fleetwood Press, 1987.

______. (1977). Emotional turbulence. In: ______. Clinical seminars and four papers. [S.l.]: Fleetwood Press, 1987.

______. (1977). On a quotation from Freud. In: ______. Clinical seminars and four papers. [S.l.]: Fleetwood Press, 1987.

______. (1979). Making the best of a bad job. In: ______. Clinical seminars and four papers. [S.l.]: Fleetwood Press, 1987.

______. (1977). Seminari italiani. Roma: Borla, 1993.

______. (1977). Taming wild thoughts. London: Karnac Books, 1997.

______. (1992). Cogitations. London: Karnac Books, 1991.

______. (1994). Clinical seminars and other works: extended edition. London: Karnac Books, 1994.

CHUSTER, A. (1992). Ato psicanalítico: o pensamento originário de Bion. Revista brasileira de Psicanálise, São Paulo, v. 26, n. 3, p.345-352, 1992.

CHUSTER, A. et al. (1999). W. R. Bion, novas leituras: dos modelos científicos aos princípios ético-estéticos. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 1999. v. 1.

CONGRESSO sobre Interdisciplinaridade realizado em agosto na Universidade Stanford (USA) [ . . . ]. Folha de São Paulo, São Paulo, 25 nov. 2002. Caderno Mais!, p. 5-8.

CORRAO, F. (1986). Il concetto di campo como modello teorico. In: GABURRI, E. Emozione e interpretazione: Psicoanalisi Del campo emotivo. Torino: Bollati Boringhieri, 1997.

COVENEY, P.; HIGHFIELD, R. A flecha do tempo. São Paulo: Siciliano, 1993.

DELEUZE, G. (1988). Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FREUD, S. (1914). Papers on technique. In: ______. The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. London: Karnac Books, [s.d.]. v. 12.

______. (1926). Inhibitions, symptoms and anxiety. In: ______. The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. London: Karnac Books, [s.d.]. v. 20.

______. (1937). Constructions in analysis. In: ______. The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. London: Karnac Books, [s.d.]. v. 23.

HEISENBERG, W. (1958). Physics and philosophy. London: George Allen & Unwin, 1959.

HOLLAND, J. (1995). A ordem oculta. Lisboa: Gradiva, 1995.

MELTZER, D. (1992). Além da consciência. Revista brasileira de Psicanálise, São Paulo, v. 26, n. 3, p.397-408, 1992.

MORIN, E. (1986). La vie della complessità. In: BOCCHI, G.; CERUTI, M. (Org.). La sfida della complessità. Milano: Feltrinelli, 1986.

______. (1995). O método: a natureza da natureza. Lisboa: Europa-América, 1997. v. 1. (Coleção Biblioteca Universitária)

NOVELLO, M. (1988). Cosmos e contexto. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1988.

______. (1996). Crítica da razão cósmica. In: NOVAES, A. (Org.). A crise da razão. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

______. (1997). O círculo do tempo. Rio de Janeiro: Campus, 1997

OLIVEIRA, L. A. (1996). Caos, acaso e tempo. In: NOVAES, A. (Org.). A crise da razão. São Paulo: Companhia das Letras, 1996. ______. (1998). Curso sobre Complexidade. Rio de Janeiro: Sociedade Psicanalítica Iracy Doyle, 1998.

______. (2002). Curso sobre Física Quântica. [S.l.]: Associação Brasileira de Integração Comportamental, 2002.

PRETA, L. (1997). I nuove paradigmi della scienza. In: GABURRI, E. Emozione e interpretazione: Psicoanalisi Del campo emotivo. Torino: Bollati Boringhieri, 1997.

PRIGOGINE, I.; STENGERS, I. (1984). Nova aliança: metamorfose da ciência. Brasília: Ed. UNB, 1984.

PRIGOGINE, I. (1986). L’esplorazione della complessità. In: BOCCHI, G.; CERUTI, M. (Org.). La sfida della complessità. Milano: Feltrinelli, 1986. ______. (1997). The end of certainty. New York: The Free Press, 1997.

REEVES, H. (1986). O acaso. In: ______. Um pouco mais de azul: a evolução cósmica. São Paulo: Martins Fontes, 1998

______. (1988). A pirâmide da complexidade. In: ______. A hora do deslumbramento: o universo tem um sentido?. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

RUGI, G. (1997). Il mentale in Freud e Bion. Disponível em: http://www.sicap.it/~merciai/bion/papers/rugi.htm>

SACCO, F. (1997). Viaggio in Italia. In: GABURRI, E. Emozione e interpretazione: Psicoanalisi Del campo emotivo. Torino: Bollati Boringhieri, 1997.

SIMONDON, G. (1964). L’individu et sa Genèse Physico-Bilogique. Paris: PUF, 1964

______. (1989). L’individuation psychique et collective. Paris: Aubier, 1989.

STENGERS, I. Perchè non può esserci un paradigma della complessità. In: BOCCHI, G.; CERUTI, M. (Org.) La sfida della complessità. Milano: Feltrinelli, 1986.

Published

2004-12-05

How to Cite

Langlands, S. N. (2004). The role of creative processes in Wilfred Bion. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 6(2), 411–427. https://doi.org/10.60106/rsbppa.v6i2.162

Issue

Section

Articles/Essays/Meditations