Compulsion in adolescence
theoretical and clinical aspects
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v11i2.320Keywords:
Adolescence, Compulsion to repetition, EmptinessAbstract
This work try to figure the course and evolution of the compulsion to repetition concept, starting from Freud (1914/1920), with the notions of recalling, repression, acting, transference, life and death impulses, principle of pleasure/unpleasure, until André Green (2001/2007) – with the ideas of objectalizating function – unobjectalizating function, connecting-disconnecting, impulsional organization, sense avoidance, mind emptying, discharge, placing the compulsion to repetition in a double movement that brings psychic death on its own birthplace. We also approach Green’s ideas to Bion’s ideas, in the sense that, in compulsion to repetition, death impulse “provides” the destruction of feelings perception, through the evacuation of beta elements, disabling its transformation into alpha elements and then giving place to a beta screen appearance. Other authors that specifically study the mental states of adolescence are included (Cahan, Rassial, Jeammet and Corcos, Barugel, Ferrari, Asbed), conjecturing that impulsing appearance during this period can increase a repetitive operation, avoiding, like this, the psychic development. Those assumptions are illustrated with an adolescent’s clinical case.
Downloads
References
ASBED, A. Contribuições à Compreensão da Experiência Puberal. Revista de Psicanálise SPPA, Porto Alegre, v.12, n. 1, p. 101-119, abril, 2005.
AZEVEDO, A. M. A. Teoria da Transferência e a Compulsão a Repetição. 2009. Trabalho apresentado ao XXII Congresso da FEBRAPSI, Rio de Janeiro, 2009.
AZEVEDO, A. M. A. Sobre “Compulsão à repetição e princípio do prazer”, de André Green. Revista Brasileira de Psicanálise, Rio de Janeiro, v. 42, n. 2, p. 163-168, 2008.
BARUGEL, N.; SOLA, B. La Acción Comunicativa en el Tratamiento de Adolescentes. Adolescência, história – enigma. Revista Psicoanalisis APdeBA, v. XXIII, n. 2, 2001.
BION, W. O Aprender com a Experiência. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
BION, W. Transformazioni: Il passaggio dall‘apprendimento allá crescita. Roma: Armando, 1965.
BION, W. Volviendo a Pensar. 2. ed. Buenos Aires: Hormé, 1977.
BOTELLA, C.; BOTELLA, S. La Figurabilidade Psíquica. Buenos Aires: Amorrotu, 2003
CAHN, R. O Adolescente na Psicanálise. Rio de Janeiro: Cia. de Freud, 1999.
FERRARI, A. Adolescência: segundo desafio – considerações psicanalíticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.
FREUD, S. (1914). Recordar, Repetir e Elaborar. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de janeiro: Imago, 1976. v. 12.
FREUD, S. (1920). Mais Além do Princípio do Prazer. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de janeiro: Imago, 1976. v. 18.
FREUD, S. (1924). O Problema Econômico do Masoquismo. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de janeiro: Imago, 1976. v. 19.
FREUD, S. (1937). Construções em Análise. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de janeiro: Imago, 1976. v. 23.
GREEN, A. Compulsão à Repetição e o Princípio do Prazer. Revista Brasileira de Psicanálise, Rio de Janeiro, v. 41, n. 4, p.133-141, 2007.
GREEN, A. El Tiempo Fragmentado. Buenos Aires: Amorrotu, 2001.
JEAMMET, P.; CORCOS, M. Novas Problemáticas da Adolescência: evolução e manejo da dependência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
LAPLANCHE, J.; PONTALIS, J. Vocabulário de Psicanálise. São Paulo: Martins Fontes, 1976.
RASSIAL, J. O Adolescente e o Psicanalista. Rio de Janeiro: Cia. de Freud, 1999.
WINNICOTT, D. W. Tudo Começa em Casa. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.