Theoretical teaching issue in psychoanalytic training

Authors

  • Leda Herrmann Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo

Keywords:

Psychoanalytic training, Theoretical construction in psychoanalysis, Theoretical teaching

Abstract

Starting from Fédida’s proposal that analytic training implies working through the symptom in training, this paper goes through the theoretical teaching issue by examining national and foreign authors’ contributions. After that, two points are considered: the history of the constitution of training regulations at the Berlin Institute by Max Eitington, who introduced the formal teaching of theory in curricula, and the specific history of training in the Institute of São Paulo (the mark of date history). This paper briefly explores the main feature of the theoretical construction in Psychoanalysis, which is not organized by the description of facts but by the interpreting condition of the theories that are built. The author believes the spirit of the curriculum reform in the Institute of São Paulo over the years 1995-1996 constitutes a possible path in order to go through the symptom in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leda Herrmann, Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo

Psicanalista da Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo. Presidente do CETEC (Centro de Estudos da Teoria dos Campos). Autora de Andaimes do real: a construção de um pensamento. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.

References

Fédida, P. (2005). Teoria da formação na cura analítica. Jornal de Psicanálise, 38 (69): 73-80.

Freud, S. (1926). A questão da análise leiga. Diálogo com um interlocutor im-parcial. In: Sigmund Freud obras completas (Vol. 17, pp. 124-237). São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

Green, A. (2006). Preliminares a uma discussão sobre a função da teoria na for-mação analítica. Trabalho apresentado ao Pré-Congresso Didático de Buenos Ai-res, 1991. In: Boletim Formação em Psicanálise, 14 (1): 91-99.

Giovannetti, M. (2010). Sobre a natureza e função do currículo na formação analítica, Jornal de Psicanálise, 43 (79): 181-185.

Herrmann, F. (2003). La teoría de los campos en psicoanálisis. Transiciones (Re-vista da Asociación Peruana de Psicoterapia Psicoanalítica de Niños y Adolescentes), 6: 119-136.

______. (2004). Pesquisando com o método psicanalítico. In: Herrmann F.; Lowenkron, T. Pesquisando com o método psicanalítico. São Paulo: Casa do Psi-cólogo.

Herrmann, F., Azoubel, D., & Lima, L. T. O. Longman, J. (1992). A prática na teoria (Entrevista). Jornal de Psicanálise, 25 (48): p. 13-44.

Herrmann, L., Nakamo, F., & Vannucchi, A. M. S. (1995). Linhas teóricas e ideologia de formação – sobre o ensino teórico na SBPSP. Jornal de Psicanálise, 28 (53): 51-64.

Kernberg, O. (2005). Crítica comprometida à educação psicanalítica, Jornal de Psicanálise, 38 (69): 95-129.

Schaffa, S. (2005). Formação do psicanalista como sintoma e crise. Jornal de Psicanálise, 38 (69): 81-94.

Published

2016-07-07

How to Cite

Herrmann, L. (2016). Theoretical teaching issue in psychoanalytic training. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 18(2), 107–117. Retrieved from https://revista.sbpdepa.org.br/revista/article/view/601

Issue

Section

Thematic Works - Analytical Training