The representation of psychic life emerging in a child’s analysis
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v22i2.761Keywords:
Affective holographs and representation, Potential spaceAbstract
The analysts make a theoretical and clinical reflection on the material of a child that has came to the analysis using rigid defenses in an attempt to contain his emotional impulses. For this, the analysts based it on the studies of Bion, Winnicott, Ferro, and Ogden, among other authors. In the confidant intimacy of a session, through the simple and repetitive game of “making slime”, the pair brings forth a potential space. Thus, as in a masterpiece, the unknown and at the same time familiar, gains representations through textures, colors and shapes in the affective field of the pair, transforming the emotions of the essence of living.
Downloads
References
Bick, E. (1968). The experience of the skin in early object-relations. International Journal of Psycho-analysis, 49 (2/3), 484-486.
Bion, W. R. (1979). Como tornar proveitoso um mau negócio. Revista Brasileira de Psicanálise, 13(4), 467-478
Bion, W. R. (1985). Evidência. Revista Brasileira de Psicanálise, 19(1), 129-141.
Costa, M. O. (2006). De que cor será sentir? Método psicanalítico na psicose. Barueri: Manole.
Ferro, A. (1998). A sala de análise: Emoções, relatos, transformações. Rio de Janeiro: Imago.
Ferro, A. (2005). Fatores de doença e fatores de cura. Rio de Janeiro: Imago.
Ferro, A. (2009). Transformações em sonho e personagens no campo analítico. Revista Brasileira de Psicanálise, 43(2), 89-107.
Levy, R; Keidann, C. E.; Dal Zot, F. S; Menegat, M. C. B; et al. (2013). Símbolo e/ou representação: Um mapeamento metapsicológico. Revista de Psicanálise da Sociedade Psicanalítica de Porto Alegre, 20(3), 653-677.
Ogden, T. (1996). Os sujeitos da psicanálise. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Rosa, J. G. (2001). Grande Sertão Veredas. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira.
Winnicott, D. (1975). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.