The enthusiastic despair of Francis Bacon, an uncanny painter
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v22i2.764Keywords:
Art, Creative process, Death instinct, PsychoanalysisAbstract
The purpose of the paper is to examine Francis Bacon’s creative process, whose works present a mixture between realism, surrealism and violence, affected by the death instinct. Supported by the 1919 Freudian text The Uncanny (Das Unheimliche), this essay attempts to reflect on the similarities between Bacon’s creative process, the psychoanalytic technique and the self-analysis in his self-portraits. By giving up conscious choices and allowing himself to be led by chance, Bacon exercises something similar to the free association in the analysis, opening a gap through which the unconscious can flow. He seeks a mental state that allows, or at least favors, the loosening of the superego’s rigid bonds and allows him to vent his aggressiveness without guilt. Painted repeatedly, his self-portraits are the desperate expression of his loneliness. Bacon disfigures his own face analytically and coldly, submitting himself to the same violence that he prints on other portraits, in a dissatisfied and obsessive way.
Downloads
References
Argan, G. C. (2008). Arte moderna: Do iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Borel, F. (1996). Francis Bacon: Las vísceras por rostro. In Bacon: Retratos y autorretratos. (pp. 187-202) Madrid: Debate.
Chilvers, I. (2007). Dicionário Oxford de arte. São Paulo: Martins Fontes.
Dupuis-Labbé, D. (2004, 21 de janeiro). Picasso - texto do catálogo da exposição. Folha Online. Retirado de https://www1.folha.uol.com.br/folha/especial/2004/picasso/texto_do_catalogo.shtml
Farthing, S. (2011). Tudo sobre arte. Rio de Janeiro: Sextante.
Freud, S. (1996a). A interpretação dos sonhos. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (Vol. 4). Rio de Janeiro: Imago. (Publicado originalmente em 1900)
Freud, S. (1996b). Totem e tabu. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (Vol. 13). Rio de Janeiro: Imago. (Publicado originalmente em 1913)
Freud, S. (1996c). O estranho. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (Vol. 17). Rio de Janeiro: Imago. (Publicado originalmente em 1919)
Freud, S. (1996d). Uma nota sobre a pré-história da técnica de análise. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (Vol. 18). Rio de Janeiro: Imago. (Publicado originalmente em 1920)
Freud, S. (1996e). Além do princípio do prazer. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (Vol. 18). Rio de Janeiro: Imago. (Publicado originalmente em 1920)
Freud, S. (1996f ). Novas conferências introdutórias sobre psicanálise. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. (Vol. 22). Rio de Janeiro: Imago. (Publicado originalmente em 1933)
Nasio, J.-D. (2017). 9 lições sobre arte e psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Kundera, M. (1996). El gesto brutal del pintor. In Bacon: Retratos y autorretratos. (pp. 7-18) Madrid: Debate.
Sylvester, D. (1995). Entrevistas com Francis Bacon: A brutalidade dos fatos. São Paulo, SP: Cosac & Naify.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.