Echoes of the Lagoon
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v26i2.894Keywords:
Climate crisis, Psychoanalysis, Social clinic, TraumaAbstract
This paper reflects the traumatic experience resulting from the 2024 flood in Rio Grande do Sul, and the internal and external movements that the Psychoanalytic Society of Pelotas experienced during that period. The experience of the social clinic, of the care provided in crisis situations, and the possible transformations in these circumstances are like messages that we send to colleagues who are in the same boat, or to those who, inevitably, are on the margins of similar situations.
Downloads
References
Bion, W. R. (1979). Como tornar proveitoso um mau negócio. Revista Brasileira de Psicanálise, 13(4), 467-478.
Buarque, C. (1979). Pedaço de mim [Música]. On Ópera do Malandro. CBD Phonogram; PolyGram Discos; Philips Discos.
Caymmi, D. (1957). Suíte do pescador [Música]. On Caymmi e o mar. Odeon Records.
Danto, E. A. (2019). As clínicas públicas de Freud. Perspectiva.
Freud, S. (1969a). Katharina. In Obras completas: Estudos sobre a histeria. Imago. (Trabalho original publicado em 1895)
Freud, S. (1969b). O mal-estar na civilização. In Obras completas. Imago. (Trabalho original publicado em 1930)
Lisondo, A. B. D. (Org.). (2023). SOS Brasil: Atendimento psicanalítico emergencial. Blucher.
Monte, M. (2016). Alta noite [Música]. On Coleção. Universal Music; Phonomotor Records.
Roussillon, R. (2019). Manual da prática clínica em psicologia e psicopatologia. Blucher.
Schinaia, C. (2022). Os mecanismos de defesa individuais e grupais nos confrontos da crise ambiental. Calibán – Revista Latinoamericana de Psicanálise, 20(2), 82-91
Stolz, E., Nogueira, M., & Curia, M. (2000). História de pescador: Imagens da colônia z-3. Ed Palotti.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.