A atualidade da psicanálise de crianças

Authors

  • Roberto Barberena Graña Associação Psicanalítica Internacional

DOI:

https://doi.org/10.60106/rsbppa.v2i1.33

Keywords:

Childhood Psychoanalysis, Idealism, Realism, Formless, Reference

Abstract

Starting from a brief historic outline of children psychoanalysis, we attempt in this essay to identify the philosophical conceptions which were in the basis of theoretical divergence finding in the controversy involving the childhood psychoanalytical clinic, to explicit the close interrelation between the developmentof epistemological concepts and the different effects of this démarche on psychoanalytical investigation, concluding it with a formulation which we hope could reflect the predominant tendency in the psychoanalytic practice with children today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Barberena Graña, Associação Psicanalítica Internacional

Psicanalista. Membro Titular da Associação Psicanalítica Internacional, Membro Efetivo da Sociedade Psicanalítica de Pelotas e Membro Convidado da Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre.

References

AUSTIN, J.L. (1975). Quando Dizer é Fazer. Palavras e Ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

CALVINO, I. (1988) Seis Propostas Para o Próximo Milênio. SãoPaulo: Companhia das Letras, 1995.

BERKELEY, G. (1734). A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge. London: Everyman, 1975.

FENDRIK, S. (1989). Ficção das origens. Contribuição à História da Psicanálise de Crianças. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

FERRO, A. (1995). A Técnica na Psicanálise Infantil. Rio de Janeiro: Imago.

FREUD, A. (1927). Psicoanálisis del Niño. Buenos Aires: Hormé, 1964.

FREUD, S. (1909). Análisis de la Fobia de um Niño de Cinco Años. Madrid: Biblioteca Nueva, 1973.

______. (1933). El Porque de la Guerra. Madrid: Biblioteca Nueva, 1973.

______. (1937 ). Análisis Terminable y Interminable. Madrid: Biblioteca Nueva, 1973.

GREEN, A. (1990). Conferências Brasileiras: Metapsicologia dos Limites. Rio de Janeiro: Imago.

GREENSON, R .(1978). Investigações em Psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 1982.

HUG-HELLMUTH, H. (1921). On the technique of child-analysis. International Journal of Psychoanalysis, v.2, p.287-305.

HUME, D. (1739-1740). A Treatise of Human Nature. ______: Penguin Books, 1985.

KLEIN, M. (1921). Contribuições à Psicanálise. São Paulo: Mestre Jou, 1981.

LACAN, J. (1964). O Seminário. Livro 11 – Os Quatro Conceitos Fundamentais daPpsicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

______. (1969-1970). O Seminário. Livro 17 – O Avesso da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1992.

LOCKE, J. (1690). An Essay Concerning Human Understanding. New York: Anchor Books, 1974.

MANNONI, M.. (1967). A Criança, sua Doença e os Outros. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.

NASIO, J.D. (1991). Os Olhos de Laura. O conceito de Objeto na Teoria de J. Lacan. Porto Alegre: Artes Médicas.

QUINE, W.V. (1969). Relatividade Ontológica e Outros Ensaios. SãoPaulo: Abril Cultural, 1980.

SPENCE, D. (1987). A Metáfora Freudiana. Para uma Mudança Paradigmática na Psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 1992.

WITTGENSTEIN, L. (1922). Tractatus Logico-Philosophicus. São Paulo: EDUSP, 1994.

WINNICOTT, D.W. (1971). Therapeutic Consultations in Child Psychiatry. London: Hogarth Press.

______. (1971). Playing and Reality. London: Routledge, 1997.

______. (1977). The Piggle. An Account of the Psychoanalytic Treatment of a Little Girl. Madison/Connecticut: IUP, 1995.

Published

2000-08-22

How to Cite

Graña, R. B. (2000). A atualidade da psicanálise de crianças. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 2(1), 139–153. https://doi.org/10.60106/rsbppa.v2i1.33

Issue

Section

Articles/Essays/Meditations