Physician / supposed-to-know / subject relationships

psychoanalysis and medical education

Authors

  • Sandra Gehling Bertoldi Universidade Federal de Pelotas
  • Maria Nestrovsky Folberg Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.60106/rsbppa.v12i1.347

Keywords:

Learning, Physician, Subject, Teaching, To know, Truth

Abstract

This paper presents elaboratios of theoretic contributios of Psychoanalysis regarding the triad subject-knowing-truth, with an exercise of teaching/learning developed with graduate students from the Medical College of “Universidade Federal de Pelotas”, discussing about pacient care. Through a logic that admits the “lack to be”, it’s sought to articulate speeches that permit an incessant metonymic circulation of knowings, in the search of the always missing subject’s truth, making it possible to produce knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Gehling Bertoldi, Universidade Federal de Pelotas

Médica; Psicanalista; docente na Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL).

Maria Nestrovsky Folberg, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicanalista; docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Psicanálise e Educação (Neppe).

References

BERGÈS, Jean. O Corpo na Neurologia e na Psicanálise: lições clínicas de um psicanalista de crianças. Porto Alegre: CMC, 2008. Trad. Maria Folberg.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 4/2001. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Medicina. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de novembro de 2001. Seção 1, p. 38.

CHEMAMA, Roland; DORGEUILLE, Claude. Dicionário de Psicanálise Freud & Lacan. Salvador: Agalma, 1997. v.1. 323p. Trad. Leda Mariza Fischer Bernardino et al.

FOLBERG, Maria Nestrovsky (Org). Desdobrando o Avesso da Psicanálise. Relações com a Educação. Porto Alegre: M.N.F. Evangraf, 2002.

_____; PAIM, Rose Maria de Oliveira (Orgs.). Educação Desencantada. Porto Alegre: EST Edições, 2009.

FOUCAULT, Michel. O Nascimento da Clínica. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1980.

FREUD, Sigmund. (1912). A Dinâmica da Transferência. In: _____. Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 1969. v. XII.

_____. (1930). O Mal Estar Na Civilização. In: FREUD, Sigmund. Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 1969. v. XXI.

HIPÓCRATES. Conhecer, cuidar, amar: o Juramento e outros textos. São Paulo: Landy, 2002. Trad. Dunis Marino Silva.

LACAN, Jacques. A Lógica do Fantasma. Seminário 1966-1967. Recife: Centro de Estudos Freudianos do Recife, 2008a. Trad. Letícia Fonseca.

_____. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar,1998.Trad.Vera Ribeiro.

_____. Meu Ensino. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006b. Trad. André Telles.

_____. O Saber do Psicanalista. Seminário 1971-1972. Recife: Centro de Estudos Freudianos do Recife, 1997. Trad. Denise Coutinho.

_____. Problemas Cruciais para a Psicanálise. Seminário 1964-1965. Recife: Centro de Estudos Freudianos do Recife, 2006a.

_____. Seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise 1964 / texto estabelecido por Jacques-Alain Miller. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008b. Trad. M.D.Magno.

MANFROI, Waldomiro Carlos. Ciência e Arte na Consulta Médica. Aula Inaugural da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Sul realizada em 19 de março de 2008 no Anfiteatro Carlos César Albuquerque do Hospital de Clínicas de Porto Alegre, Porto Alegre, 2008.

MORETTO, Maria Lívia. O Que Pode Um Analista No Hospital? São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

PHILIPS, Frank. Psicanálise do Desconhecido. São Paulo: 34, 1997.

Published

2010-05-17

How to Cite

Bertoldi, S. G., & Folberg, M. N. (2010). Physician / supposed-to-know / subject relationships: psychoanalysis and medical education. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 12(1), 183–196. https://doi.org/10.60106/rsbppa.v12i1.347

Issue

Section

Other Contributions

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2