Infant observation
bonding through the look, through the listening and through the writing
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v15i1.489Keywords:
Bick method, Bonds, Group, Infant observation, WritingAbstract
This work aims to present a case of mother-infant relationship proposed by the Bickmethod. Besides, it also intends to show the relevance of the written description concerningwhat happens and what is experienced by the observation as an increment to give meaning towhat is thought collectively. Based on the register made by one of the observers of the group,after the discussion in supervision, it was evident the union of a construction which is basedfrom different perspectives of each participant towards what involves the nonverbal and thepreverbal. It is highlighted the importance of the material as writing, as an indication ofexpression which remits to the poetic and to the sensibility. Therefore, it creates a third lookthat will give new meaning to the supervisor’s look and introduce a third time, which demarcatesa broader space to receive what is designed, thought, developed and transmitted. Hence, thisproduction extends the possibilities of each observer to appropriate of what is experienced byliving the observation of a mother-baby in the bosom of his family. In this manner, enjoyingthe shared experience of the observations, the observers feel accompanied by the supervisor’ssustainer look, which favors the enrichment of the singular trajectory of each and the group.
Downloads
References
BACHELARD, G. A terra e os devaneios do repouso. São Paulo: Martins Fontes, 1990. Original publicado em 1948.
BARROS, M. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.
BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 1997. Original publicado em 1977.
______. Fragmentos de um discurso amoroso. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
BERENSTEIN, I. Família e doença mental. São Paulo: Escuta, 1988.
BICK, E. Notas sobre la observación de lactantes en la enseñanza del psicoanálisis. Revista Psicoánalisis, v. 24, n. 1, p. 97-115, 1967. Original publicado em 1948. Disponível em: <http://www.asmi.es/arc/doc/notas_observacion_lactantes_ensenanza_psicoanalisis.pdf>. Acessado em 10/05/2013.
DIAS, E. A teoria do amadurecimento de D. Winnicott. Rio de Janeiro: Imago, 2003.
GOLSE, B. Sobre a psicoterapia pais-bebê: narratividade, filiação e transmissão. São Paulo: Casa do psicólogo, 2003. (1ª infância).
HARRIS, M. Contribuição da observação da interação mãe-bebê e de seu desenvolvimento para a formação do psicanalista ou do psicoterapeuta analítico. In: LACROIX, M. Os laços do encantamento: a observação de bebês, segundo Esther Bick, e suas aplicações. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. Original publicado em 1976.
IZZEDIN-BOUQUET, R. El método de observación de bebés de Esther Bick. Perinatología e Reproducción humana, v. 23, n. 4, p. 219-222, oct.-dic., 2009. Disponível em: <http://www.medigraphic.com/pdfs/inper/ip-2009/ip094e.pdf>. Acessado em: 12/05/2013.
LACROIX, M. Os laços do encantamento: a observação de bebês, segundo Esther Bick, e suas aplicações. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
PARENTE, A. A casa e o holding: conversas entre Bachelard e Winnicott. Natureza Humana, v. 11, n. 1, p.39-52, jan.-jun., 2009. Disponível em: <http://www.centrowinnicott.com.br/arquivos/Alessandra_Parente.pdf>. Acessado em: 12/ 05/13.
SANDRI, R. O grupo de observação: escuta, revêrie, transformação. In: LACROIX, M. Os laços do encantamento: a observação de bebês, segundo Esther Bick, e suas aplicações. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SILVA, M.C.P. ; SERBER, D.; MIZNE, G.; NOGUEIRA, M.; VENDRAMIM. P. O impacto emocional da observação do bebê no observador e na relação mãe-bebê. Percurso, v. 39, dez., 2007. Disponível em: <http://revistapercurso.uol.com.br/index.php?apg=artigo_view&ida=192&ori=edicao&id_edicao=39>. Acessado em: 10/05/2013.
WINNICOTT, D. A mãe dedicada comum. In: ______. Os bebês e suas mães. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
______. Influências de grupo e a criança desajustada. O aspecto escolar. In: WINNICOTT, D. A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.