Infant observation

bonding through the look, through the listening and through the writing

Authors

  • Carmem Lucia Costa Silva ITIPOA
  • Edila Pizzato Salvagni ITIPOA
  • Ivanosca Inês Martini ITIPOA
  • Mara Noemia Buchhorn Brum Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre
  • Renata Lisbôa Machado

DOI:

https://doi.org/10.60106/rsbppa.v15i1.489

Keywords:

Bick method, Bonds, Group, Infant observation, Writing

Abstract

This work aims to present a case of mother-infant relationship proposed by the Bickmethod. Besides, it also intends to show the relevance of the written description concerningwhat happens and what is experienced by the observation as an increment to give meaning towhat is thought collectively. Based on the register made by one of the observers of the group,after the discussion in supervision, it was evident the union of a construction which is basedfrom different perspectives of each participant towards what involves the nonverbal and thepreverbal. It is highlighted the importance of the material as writing, as an indication ofexpression which remits to the poetic and to the sensibility. Therefore, it creates a third lookthat will give new meaning to the supervisor’s look and introduce a third time, which demarcatesa broader space to receive what is designed, thought, developed and transmitted. Hence, thisproduction extends the possibilities of each observer to appropriate of what is experienced byliving the observation of a mother-baby in the bosom of his family. In this manner, enjoyingthe shared experience of the observations, the observers feel accompanied by the supervisor’ssustainer look, which favors the enrichment of the singular trajectory of each and the group.

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Author Biographies

Carmem Lucia Costa Silva, ITIPOA

Psicóloga. Psicoterapeuta com Formação em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica pelo ITIPOA. Psicóloga da Secretaria de Saúde de Cachoeirinha. Especializanda do Curso de Especialização na Teoria e Técnica de Intervenção da Relação Pais-bebê – ITIPOA. Observadora do grupo.

Edila Pizzato Salvagni, ITIPOA

Médica Pediatra do Hospital de Clínicas de Porto Alegre. Especializanda do Curso de Especialização na Teoria e Técnica de Intervenção da Relação Pais-bebê – ITIPOA. Observadora do grupo.

Ivanosca Inês Martini, ITIPOA

Médica Psiquiatra. Psicanalista pela SPPA. Coordenadora do Curso de Especialização na Teoria e Técnica de Intervenção da Relação Pais-bebê – ITIPOA. Coordenadora do grupo de observação da relação mãe-bebê. Coordenadora de Seminários do ITIPOA. Presidente do ITIPOA na gestão 2006-2012.

Mara Noemia Buchhorn Brum, Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre

Psicóloga. Psicoterapeuta com Formação em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica pelo ITIPOA. Especializanda do Curso de Especialização na Teoria e Técnica de Intervenção da Relação Pais-bebê – ITIPOA. Especialista em Psicologia da Saúde – ULBRA. Mestranda em Patologías del desvalimiento – UCES – FUMM. Membro do Instituto da Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre. Observadora do grupo.

Renata Lisbôa Machado

Psicóloga. Especialista em Cardiologia pelo Programa de Residência Integrada em Saúde: Psicologia em Cardiologia –ICFUC/RS. Mestre em Psicologia Social e Institucional – UFRGS. Psicoterapeuta com Formação em Psicoterapia de Orientação Psicanalítica – ITIPOA. Doutoranda em Teoria da Literatura – PUCRS. Observadora do grupo.

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Published

2013-06-26

How to Cite

Silva, C. L. C., Salvagni, E. P., Martini, I. I., Brum, M. N. B., & Machado, R. L. (2013). Infant observation: bonding through the look, through the listening and through the writing. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 15(1), 95–109. https://doi.org/10.60106/rsbppa.v15i1.489

Issue

Section

Thematic Articles: from Baby to Teenager