Theoretical and technical contributions in the assessment of children and adolescents

Authors

  • Ângela Beatriz Piva Contemporâneo – Instituto de Psicanálise e Transdisciplinaridade
  • Daniela Bergesch D’Incao
  • Karina Recktenvald
  • Maria da Graça Borges Fortes
  • Rafael Reis

DOI:

https://doi.org/10.60106/rsbppa.v15i1.492

Keywords:

Bind theory, Evaluation of children and adolescents, Family dynamics

Abstract

This paper aims to discuss the advantages and difficulties of proposing interviews based on the bind theory during process of assessing children and adolescents. For this, we present postulates of psychoanalytic bind theory, it is concluded that despite the adversities faced, it can be considered a valuable tool, because it enhances the therapist’s understanding of the case’s psychodynamic. Besides, adds important therapeutic gains to the patient and his family.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângela Beatriz Piva, Contemporâneo – Instituto de Psicanálise e Transdisciplinaridade

Psicóloga, Psicanalista, Professora do Curso de Psicanálise das Configurações Vinculares do Contemporâneo – Instituto de Psicanálise e Transdisciplinaridade.

Daniela Bergesch D’Incao

Psicóloga, Especialista em Teoria Psicanalítica e as Psicoterapias da Infância, Adolescência e Idade Adulta, bem como em Psicanálise das Configurações Vinculares pelo Contemporâneo.

Karina Recktenvald

Psicóloga, Especialista em Teoria Psicanalítica e as Psicoterapias da Infância, Adolescência e Idade Adulta, bem como em Psicanálise das Configurações Vinculares pelo Contemporâneo.

Maria da Graça Borges Fortes

Psicóloga, Especialista em Teoria Psicanalítica e as Psicoterapias da Infância, Adolescência e Idade Adulta, bem como em Psicanálise das Configurações Vinculares pelo Contemporâneo.

Rafael Reis

Psicólogo, Especialista em Teoria Psicanalítica e as Psicoterapias da Infância, Adolescência e Idade Adulta e aluno do curso de Psicanálise das Configurações Vinculares do Contemporâneo.

References

AGAMBEN, G. O que é um dispositivo? IIha de Santa Catarina, 2o sem., 2005. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/download/12576/11743>.

AMORES, S. Encuentro entre la Psiquiatria el Psicoanális familiar. Buenos Aires: Polemos, 2012.

BERENSTEIN, I. Psicoanalizar una família. Buenos Aires: Paidós, 1990.

______; CZNIKOWSKI, E.; KLEIMAN, S. Lo íntimo, lo privado y lo público: ¿se puede hablar de todo en la sesion psicoanalítica de família con niños? Revista Psicologia e Psicoterapia de Grupo, ago., p. 23-38, 1993.

______; PUGET, J. Lo Vincular. Buenos Aires: Paidós, 1997.

BLEICHMAR, E. D. Lo intrapsíquico y lo intersubjetivo: metodología de la psicoterapia de la relación padres-hijos/as desde el enfoque modulartransformacional. Aperturas Psicoanalíticas, n. 6, nov. 2000. Disponível em: <http://www.aperturas.org/articulos.php?id=0000133&a=Lo-intrapsiquico-y-lointersubjetivo-metodologia-de-la-psicoterapia-de-la-relacion-padres-hijosas-desdeel-enfoque-Modular-Transformacional >.

FERRARO, K. M. Análise de crianças – a mobilidade do enquadre. In: PIVA, A. (Ed.). Transmissão transgeracional e a clínica vincular. São Paulo: Casa do psicólogo, 2006. p. 249-264.

FREUD, S. Análise de uma fobia em um menino de cinco anos. In: SALOMÃO, J. (Ed.). Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Ed. std. bras. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v. 10, p. 15-133. Original publicado em 1909.

GASPARI, R. La Família: nudo problemático del psicoanálisis. In: ______. Clínica Familiar Psicoanalítica. Buenos Aires: Paidos, 2000.

GOMEL, S. Abordajes y estratégias em psicoanálisis vincular: acerca de la indicacion. Revista Actualidad psicológica, set., n. 356, p. 11-13, 2007.

KAËS, R. Os espaços comuns e partilhados. Transmissão e negatividade. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

______. Lo Negativo. Buenos Aires: Amorrortu, 1991.

______. Um singular plural. El psicoanálisis ante la prueba del grupo. Buenos Aires: Amorrortu, 2010. Original publicado em 2007. Trad. M. Segoviano.

KLEIMAN, S.; GURKMAN, H.; GUTMAN, J. Abordaje vincular de familia con niños. Paper presented at the course Psicoanálisis de família of the Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina, 2007.

MORENO, J. Tratamiento del vínculo parento filial. Paper presented at the course Psicoanálisis de família of the Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina, 2007.

PENOT, B. Figuras da recusa, Aquém do Negativo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PIVA, A. A Perspectiva Vincular na Psicanálise. Conferência apresentada na X Jornada do Contemporâneo – Instituto de Psicanálise e Transdiciplinaridade, Porto Alegre, 2012.

______. Transmissão Transgeracional e a Clínica Vincular. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.

______; MELLO, C. Atendimento aos pais. In: FICHTNER, N. (Ed.). Transtornos mentais da infância e adolescência. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p.318-329.

PUGET, J.; BERENSTEIN, I. Psicanálise do Casal. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. Trad. F. F. Settineri.

RAJNERMANN, G. C. El niño y su familia: un punto de vista. In: BERENSTEIN, I. (Ed.). Clínica familiar psicoanalítica. Buenos Aires: Paidós, 2000. p. 203-222.

RODULFO, R. El niño y el significante: un estudo sobre las funciones del jugar en la constituición temprana. 10 ed. Buenos Aires: Paidós, 2010. Original publicado em 1989.

ROJAS, M.C. Familia y patologias graves: abordajes teórico-clínicos: la cuestión de la etiologia. Revista Actualidad Psicológica, set., n. 356, 2007.

______. Itinerario de um vínculo: transferencia y transformación. In: BERENSTEIN, I. (Ed.). Clinica Familiar Psicoanalítica: Estructura y Acontecimiento. Buenos Aires: Paidós, 2000.

Published

2013-06-26

How to Cite

Piva, Ângela B., D’Incao, D. B., Recktenvald, K., Fortes, M. da G. B., & Reis, R. (2013). Theoretical and technical contributions in the assessment of children and adolescents. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 15(1), 161–170. https://doi.org/10.60106/rsbppa.v15i1.492

Issue

Section

Other Contributions

Most read articles by the same author(s)