The creativity in the work of Wilfred R. Bion
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v24i2.834Keywords:
Bion, Emotions, Object K, Object O, PsychoanalysisAbstract
The article deals with the use of creativity in the work of Wilfred R. Bion. Its use is important to free emotions from cultural imprisonment when faced with certain dogmas, both scientific and religious. The saturation of certain commonplaces of thought (object K) makes the elements saturated in a therapy session, making work difficult. The author’s proposal is to show the work of psychoanalysis in carrying out an opening towards the unknown (object O) so that there can be a resumption of themes that are transformed into plenitude.
Downloads
References
Bion, W. R. (1987). Turbulência emocional. Revista Brasileira de Psicanálise, 21(1), 121-133.
Bion, W. R. (1990). Notas sobre memória e desejo. In Barros, E. M. R. (Org.), Melanie Klein hoje, volume 2. Rio de Janeiro: Imago.
Bion, W. R. (1992). Cogitations. Karnac Books: London.
Bion, W. R. (1994a). Second thoughts: Estudos psicanalíticos revisados. Rio de Janeiro: Imago.
Bion, W. R. (1994b). Clinical seminars and other works. London: Karnac Books.
Bion, W. R. (1996). Uma memória do futuro III: A aurora do esquecimento. Rio de Janeiro: Imago.
Bion, W. R. (2003). Aprendiendo de la experiencia. Barcelona: Paidós Ibérica.
Bion, W. R. (2004a). Elementos de psicanálise. Rio de Janeiro: Imago.
Bion, W. R. (2004b). Transformações – do aprendizado ao crescimento. Rio de Janeiro: Imago.
Bion, W. R. (2006). Atenção e interpretação. Rio de Janeiro: Imago.
Blanchot, M. (2010). A conversa infinita: A palavra plural, vol. 1. São Paulo: Escuta.
Bléandonu, G. (1993). Wilfred R. Bion: A vida e a obra, 1897-1979. Rio de Janeiro: Imago.
Cortiñas, L. P. (2009). The aesthetic dimension of the mind: Variations on a theme of Bion. London: Karnac.
Dujovne, L. (2005). Zohar, vol. 4. Buenos Aires: Editorial Sigal.
Eigen, M. (2017). Cabala e psicanálise. São Paulo: Blucher.
Galetti, D., Marchiolli, M. A., & Lima, C. L. (2019). Von Neumann e a descrição da Mecânica Quântica no espaço de fases. Revista Brasileira de Ensino de Física, 41(3), https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0269
Goleman, D. (1995). Inteligência emocional. Rio de Janeiro: Objetiva.
Grotstein, J. S. (2010). Um facho de intensa escuridão. Porto Alegre: Artmed.
Junqueira Filho, L. C. U. J. (2008). A “disputa” (prise de Bec) entre Beckett e Bion: a “experimentação” do insight no resplendor da obscuridade. Revista Brasileira de Psicanálise, 42(2), 103-117. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-641X2008000200010
Ketzer, E. N. (2016). De um lado a outro do eu ao infinito que habita em nós: Uma experiência mística judaica em Clarice Lispector. Letrônica, 9(2), 411-423. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23632.
Ketzer, E. N. (2019). Algumas contribuições da neuropsicanálise em casos de traumas psíquicos. Diaphora: Revista da Sociedade de Psicologia do Rio Grande do Sul, 19(1), 9-16. http://www.sprgs.org.br/diaphora/ojs/index.php/diaphora/article/view/166/164
Klein, M. (1948). Contributions to psycho-analysis, 1923-1945. London: The Hogarth Press.
Ogden, T. (2010). Esta arte da psicanálise: Sonhando sonhos não sonhados e gritos interrompidos. Porto Alegre: Artmed.
Py, L. A. (2016, 01 de janeiro). Crise dos 40 ocorre aos 36 anos diz Luiz Alberto Py. Vya Estelar. https://www.vyaestelar.com.br/post/3280/crise-dos-40-ocorre-aos-36-anos-diz-luiz-alberto-py
Rech, M., & Ketzer, E. N. (2017). Estranhamento e sensorialidade na experiência da psicanálise. Polêm!ca, 17(2), 68-83. http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/29609/20813
Reiner, A. (2012). Bion and Being: Passion and the creative mind. London: Karnac.
Scholem, G. (2008). As grandes correntes da mística judaica. São Paulo: Perspectiva.
Strauss, A. & Corbin, J. (2009). Pesquisa qualitativa: Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed.
Turner, J. H. (2007). Human emotions: A sociological theory. London: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.