The trainer as analyst

the transferential field in training analyses

Authors

  • Regina Lúcia Braga Mota Sociedade de Psicanálise de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.60106/rsbppa.v5i2.124

Keywords:

Countertransference, Psychoanalytical training, Analytic field, Psychoanalytical institution

Abstract

The author argues about the complexity of the transferential field that is established in training analyses, from the choice of an analyst to the analysis termination and its residues. She acknowledges the intrusive influence of the institution on the analyst-analysand pair. She points out that, in these cases, the analyst has to be extremely attentive to his/her own countertransference when interpreting. She suggests that analysts should ponder on their wish to become trainers, so that they are not influenced by spurious reasons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Regina Lúcia Braga Mota, Sociedade de Psicanálise de Brasília

Membro Titular em Função Didática da Sociedade de Psicanálise de Brasília.

References

BARANGER, W.; BARANGER, M. (1961). La situación analítica como campo dinámico. Rev. Urug. Psicoanal., v. 4, n. 1, p. 3-54, 1961/62.

______. (1982). Processo e não processo no trabalho analítico. Rev. FEPAL, p. 114-131, 2002

BARANGER, W.; BARANGER, M.; MOM, J. (1978). Psicopatología del proceso didáctico. Rev. Psicoanal., v. 35, n. 1, p. 181-190, 1978.

BEÀ, E.T. (1989). Hacia un analisis didactico “suficientemente bueno”. Libro Anual de Psicoanálisis, 1992.

BERNARDI, R.; NIETO, M. (1989). What makes the training analysis “good enough”? Int. Rev. Psycho-anal., v. 19, p. 137, 1992.

EIZIRIK, C. (1996). A contratransferência do analista didata e seus destinos: alguns aspectos após o término da análise. Monografia FEPAL. Monterrey, 1996.

FREUD, S. (1912). Recomendações aos médicos que exercem a psicanálise. In:______. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas Sigmund Freud. Rio de Janeiro, Imago, 1976. v. 12 , p. 147.

______. (1937). Análise terminável e interminável. In:______. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas Sigmund Freud. Rio de Janeiro, Imago, 1976. v. 23, p. 239.

GRINBERG, L. (1957). Perturbaciónes em la interpretación por la contraidentificación projetiva. Rev. Psicoanal., v. 14, n. 1/2, p. 23-30, 1957.

JIMÉNEZ, J.P. (2002). Una fenomenología psicoanalítica de la perversión. SPB, 2002. Monografia.

LIMENTANI, A. (1992). What makes training analysis good enough? Int. Rev. Psycho-anal., v. 19, p. 133, 1992.

MEYER, L. (2001). Análise subalterna. IPA, Nice, 2001. Monografia.

RACKER, H. (1958). Estudos sobre técnica psicanalítica. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1982.

REMUS ARAICO, J. (1987). La escisión en el campo de la transferenciacontratransferencia en el análisis didáctico. Rev. Psicoanal., v. 49, n. 2, p. 373-386, 1996.

VIÑAR, M. (1996). Transferencia y contratransferencia en el análisis de formación. FEPAL, Monterrey, 1996. Monografia.

Published

2003-12-07

How to Cite

Mota, R. L. B. (2003). The trainer as analyst: the transferential field in training analyses. Psicanálise - Revista Da Sociedade Brasileira De Psicanálise De Porto Alegre, 5(2), 367–377. https://doi.org/10.60106/rsbppa.v5i2.124

Issue

Section

Articles/Essays/Meditations