A Interpretação e a mente do analista
considerações sobre três configurações espectrais
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v4i1.83Keywords:
Interpretation, Truth, Mistery, ConjuctionAbstract
The author, based on the theoretical-clinical model of Bion and inspired in the ideas from Meltzer concerning the esthetic conflict, deals with the thinking of some problems in the psychoanalytical interpretation stemming from the following three spectral configurations: truth ↔ truth as it is told spectrum, mystery ↔ secretism spectrum, and conjunction/correlation/probabilism ↔ causualism spectrum. He considers that the three spectral dimensions intermix within themselves to such an extent that it is almost impossible to consider situations in the clinic where each one of them is not accompanied by the others. They imply, respectively, in a conflict in relation to having the knowledge of truth, of intimacy, and of origin.
Downloads
References
BIANCHEDI, E. (1990). Mudança psíquica: o devir de uma indagação. Revista ABP, v.24, n.3.
______. (1997). Interpretação: revelação ou criação? In: Bion em São Paulo: ressonâncias. São Paulo: SBPSP.
BION, W.R. (1962a). Uma teoria sobre o processo de pensar. In: Estudos psicanalíticos revisados. Rio de Janeiro: Imago.
______. (1962b). Aprendiendo de la experiencia. Buenos Aires: Paidós.
______. (1963). Elementos del psicoanálisis. Buenos Aires: Hormé.
______. (1965). Transformaciones. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
______. (1967). Comentários. In: Estudos psicanalíticos revisados. Rio de Janeiro: Imago.
______. (1970). Atención e interpretación. Buenos Aires: Paidós.
______. (1977). La tabla y la cesura. Buenos Aires: Gedisa.
CAPER, R. (1997). Sobre a função α. In: Bion em São Paulo: ressonâncias. São Paulo: SBPSP.
CHUSTER, A. (1997). O ensino de Bion. Revista do Instituto Bion, n.1.
______. (1998). Bion cria de fato uma nova psicanálise? Revista da SPPA, v.5, n.3.
______. (2000). Entre Freud e Bion: os princípios estéticos de observação. Revista da SPPA, v.7, n.2.
______. (2001). Aproveitando ao máximo a sessão analítica. Revista do CEPdePA, n.8.
CONY, C.H. (1996). Quase-memória. São Paulo: Companhia das Letras.
ETCHEGOYEN, R.H. (1999). Un ensayo sobre la interpretación psicoanalítica. Buenos Aires: Polemos.
FAIMBERG, H. (1996). La escucha del telecospage de las generaciones: pertinencia psicoanalítica del concepto. In: Transmisión de la vida psíquica entre generaciones. Buenos Aires: Amorrortu.
FLEM, F. (1994). O homem Freud. Rio de Janeiro: Campus.
FREUD, S. (1912). Consejos al médico sobre el tratamiento psicoanalítico. Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu. v.XII.
FREUD-LOU ANDREAS SALOMÉ (1975). Correspondência completa. Rio de Janeiro: Imago.
KON ROSENFELD, H. (1998). Palavra pescando não palavra: a metáfora na interpretação analítica. São Paulo: Casa do Psicólogo.
MANN, T. (1947). José e seus irmãos. Porto Alegre: Globo.
MELTZER, D. (1973). Estados sexuais da mente. Rio de Janeiro: Imago.
______. (1978). O desenvolvimento kleiniano III: o significado clínico da obra de Bion. São Paulo: Escuta.
______. (1984). Vida onírica. Madrid: Tecnipublicaciones.
______. (1986). Metapsicología ampliada. Buenos Aires: Spatia.
______. (1988). A apreensão do belo. Rio de Janeiro: Imago.
PUGET, J., WENDER, L. (1980). Los secretos y el secretear. Psicoanálisis, APdeBA, v.2, n.1.
SANDLER, P.C. (1997). A apreensão da realidade psíquica. Rio de Janeiro: Imago.
TRACHTENBERG, R. (1996). Os estados não verdadeiros da mente. Trabalho apresentado no simpósio “Disfarces e mentiras”, promovido pela Fundação Instituto Mário Martins. Porto Alegre.
______. (1998). A gangorra. Revista do CEPdePA, n.7.
______. (1999). Os estados psicanalíticos da mente. Psicanálise, Revista da Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre, v.1, n.1.
UNGAR, V. (2000a). Transferência e modelo estético. Psicanálise, Revista da Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre, v.2, n.1, 2000.
______. (2000b). Dos planos en la formulación de la interpretación analítica. Trabalho apresentado no simpósio “Interpretação”, promovido pela APdeBA. Buenos Aires.
VIDAL, G. (1996). Palimpsesto: memórias. Rio de Janeiro: Rocco.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.