Affective bonds and screens adictions
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v25i2.862Keywords:
Affective bond, Dialogue, Emotional indifference, Intimacy, Lack of commitment, Physical and emotional absence, Primitive anxietiesAbstract
The present work aims to engender the construction of an idea in which affective bonds, and how they develop from the beginning of life, are presented as the primary basis that will support the adequate development of children and adolescents. The development of a secure base and the trusting relationship between parents and children allow the affective spaces thus filled to reduce the possibility that other “objects” – such as screens, become compensatory and devastating fillers. For this I sought the collaboration of different authors who dedicated themselves to deepening their studies on affective relationships, on primitive emotional development.
Downloads
References
Bowlby, J. (1997). Formação e rompimento dos laços afetivos. São Paulo: Marins Fontes.
Ferenczi, S. (2011). Adestramento de um cavalo selvagem. In Obras completas (2. ed., Vol. 2, pp. 14-18). São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1913)
França, M. O. A. F. (2009). O afeto vincular primário como fundante psíquico do que é valioso para si-mesmo. In Reflexões psicanalíticas 2009. XXII Congresso Brasileiro de Psicanálise da FEBRAPSI. São Paulo: Artes Médicas.
Freud, J. K. (2019, 18 de novembro). Adolescencia [Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=1-WUFBcTmdQ
Gaddini, R. (1988). El cuidado temprano y las raíces de la internalizacion. Libro Anual de Psicoanálisis, 3, 47-58.
Guerra, V. (2016). Formas de (des)subjetivação infantil em tempos de aceleração: Os transtornos de subjetivação arcaica. Revista de Psicanálise da SPPA, 23(1), 137–158.
Guimarães, A. R. G. P. (2016). O modo de funcionamento mental na sociedade hipermoderna. Psicanálise - Revista da Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre, 18(1), 115–134.
Levisky, D. L. (1995). A questão diagnóstica no trabalho com adolescentes. In Adolescência: Reflexões psicanalíticas. Porto Alegre: Artmed.
Mahler, M. (1982). O processo de separação-individuação. Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1968)
Rodulfo, R. (1990). O brincar e o significante: Um estudo psicanalítico sobre a constituição precoce. Porto Alegre: Artes Médicas.
Roussillon, R. (2010). La dialectique presence-absence: Pour une métapsychologie de la présence. Tribune Psychanalytique, 9,13-39.
Winnicott, D. W. (1975). O papel de espelho da mãe e da família no desenvolvimento infantil. In O brincar e a realidade. Rio de Janeiro, Imago. (Trabalho original publicado em 1967)
Winnicott, D. W. (2000). Desenvolvimento emocional primitivo. In Da pediatria à psicanálise: Obras escolhidas. Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1945)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sociedade Brasileira de Psicanálise de Porto Alegre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.