Hyperbole: presence in arts
analytic presence
DOI:
https://doi.org/10.60106/rsbppa.v19i1.626Keywords:
Art, Hostility, Hyperbole, Psychoanalysis, Transformation in hallucinosisAbstract
This paper aimed to introduce different vertices of this figure of speech or conic section called hyperbole. Starting from the Euclidean mathematics the author sets off a search in the arts and in psychoanalysis by hyperbolic motions. However, if in the arts, the Hyperbola can contextualize in a creative act, the author demonstrates that the some does not occur in the human mind. The use of hyperbole during the analytic process is synonymous with psychic pain, violence, jealousy and hostility. This mental functioning is discussed from the analysis of a clinical case in which the psychic ties of love (L), hatred (H) and knowledge (K), relating to emotional experiences were affected throughout the development, generating transformations in hallucinosis and hyperbolic performances. Through clinical vignettes, the author presents the expansion of understanding emotional analyzing psychoanalytic process and triggers transformations in O, the unknowable.
Downloads
References
Abel, R. (1993). French film theory and criticism: a history/anthology, 1907–1939. New Jersey: Princeton University Press.
Alighieri, D. (1304-1308). A divina comédia – Inferno. São Paulo: Editora 34, 2014.
Bion, W. R. (1965). Transformações: do aprendizado ao crescimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Imago, 2004.
______. (1970). Opacidade de memória e desejo. In: ______. Atenção e interpre-tação. 2. ed. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
Bléandonu, G. (1990). A busca da verdade última: a psicanálise segundo o mo-delo da matemática e/ou da mística. In. ______. Wilfred R. Bion: vida e obra, 1897-1979. Rio de Janeiro: Imago, 1993.
Fadda, P. (1977). Transformations à movement rigide, transformations projecti-ves et transformations dans l’hallucinose: differentiation entre pensée psychoti-que et pensée non psychotique. In: Neri, C., Correale, A., & Fadda, P. Lire Bion. Ramonville Saint-Agne: Éres, 2006.
Freud, S. (1950[1892-1899]). Extratos dos documentos dirigidos a Fliess. In: ______. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 1). Rio de Janeiro: Imago, 1969.
______. (1950[1895]). Projeto para uma psicologia científica. In: ______. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 1). Rio de Janeiro: Imago, 1969.
______. (1893-1895). Estudos sobre a histeria. In: ______. Edição standard bra-sileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 2). Rio de Janeiro: Imago, 1969.
______. (1915). Repressão. In: ______. Edição standard brasileira das obras psi-cológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 14). Rio de Janeiro: Imago,1969.
Hinshelwood, R. D. (1992). Dicionário do pensamento kleiniano. Porto Alegre: Artes Médicas.
Houaiss, A., & Villar, M. S. (2009). Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva.
Kristeva, J. (1984). Julia Kristeva: no princípio era o amor: psicanálise e fé. Cam-pinas, SP: Verus, 2010.
Laplanche, J., & Pontalis, J. B. (2001). Vocabulário da psicanálise. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes
Llosa, J. M. P. V. (2008). Cartas a um jovem escritor. Rio de Janeiro: Elsevier.
Meltzer, D. (1989). Desenvolvimento kleiniano III: o significado clínico da obra de Bion. São Paulo: Escuta, 1998.
Riesenberg-Malcolm, R. (1996). A hipérbole na histeria “Como se pode separar o dançarino da dança?”. In: ______. Suportando estados mentais insuportáveis. Rio de Janeiro: Imago, 2004.
Shakespeare, W. (1976). Hamlet. São Paulo: Abril. (Trabalho originalmente pu-blicado em 1623).
Wisdom, O. (1981). A metapsicologia passados quarenta anos. Artigo publicado no Memorial a Bion Do I Dare Disturb the Universe? Beverly Hills: Cesura Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
I attribute the copyrights that belong to me, on this work, to SBPdePA, which may use and publish it by the means it deems appropriate, including on the Internet or in any other computer processing.